Навряд чи десь по інших країнах співають так гарно й голосно,
як у нас на
Україні… (О.Довженко)
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине.
От де, люди, наша слава,
Слава України. (Т.Шевченко)
Не вмре, не загине.
От де, люди, наша слава,
Слава України. (Т.Шевченко)
ВЕЧІР НАРОДНОЇ ПІСНІ
Мета: розширити знання про традиції українського
народу пов’язані з народними піснями; розвивати творчі здібності учнів; виховувати
любов до народної пісні, повагу до її творців; прищеплювати інтерес до минулого
нашого народу, культури рідного краю, патріотичні почуття.
Хід заходу:
Звучить
українська народна пісня «Якби мені сивий кінь».
Ведучий: Красу
української пісні знають у всьому світі. Мелодія звучить то тужливо, то
урочисто, то грайливо, то романтично! А скільки почуттів, скільки барв у
сплетінні всього лише семи нот!
Ведуча: Яке диво дивне — народна пісня ! Яку владну силу
таїть вона в собі! Минають віки, змінюються суспільні устрої, потрясають світ
нищівні війни і голодомори, на зміну одним поколінням приходять інші — у
кожного свої смаки, свої уподобання. А народна пісня залишається, через усі
злигодні й поневіряння проносить вона свій первісний чар, свою нев'янучу
молодість. Народна пісня — це душа народу, його історія.
Сценка «ЛЕГЕНДА ПРО
ПІСНЮ»
Якось
Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і
красу, угорці-любов до господарювання, німці-дисципліну і порядок, діти Росії –
владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійці отримали хист до музики…
Обдарувавши
всіх, піднявся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину.
Вона була боса, одягнена у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою
стрічкою, а на голові багряний вінок з червоної калини.
- Хто ти?
Чого плачеш? – запитав Господь.
- Я –
Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові, пожеж. Сини мої на
чужині, на чужій роботі, вороги знущаються із вдів і сиріт, у своїй хаті нема
правди і волі.
- Чого ж ти
не підійшла до мене скоріше? Я всі таланти роздав.
як же
зарадити твоєму горю?
Дівчина
хотіла вже піти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
- Є в мене
неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ.
Це пісня.
Узяла
дівчина - Україна дарунок і міцно притисла його до серця. Поклонилась низенько
Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
З тих пір і
дивує весь світ українська народна пісня.
Звучить
«При долині кущ калини».
В.: Народна пам'ять зберегла нам лише деякі імена авторів
народних пісень. Це козак Семен Климовський
та дівчина з Полтави – Маруся Чурай.
Хлопчик-козак:
Ця
дівчина не просто так ,Маруся.
Це
- голос наш. Це - пісня. Це - душа.
Коли в похід виходила батава,-
Її піснями плакала Полтава.
Що нам потрібно було на війні?
Шаблі, знамена і її пісні.
Звитяги наші, муки і руїни
Безсмертні будуть у її словах.
Вона ж була як голос України,
Що клекотів у наших Корогвах!
Звучить пісня М.
Чурай "Засвіт встали козаченьки"
Звучить
спів солов’я.
Леся: Мамо, що то за
пташка у саду так виспівує?
Михайлик: Як по нотах пісню виводить!
Мати: То соловейко до нас прилетів.
Леся: Соловейко? А де він раніше був? Чому нам своїх пісень не співав?
Мати: Це довга історія. Старі люди розповідають, що ця пташка раніше не жила в Україні. Було це ще за дідів-прадідів…
Михайлик: Розкажіть, мамо.
Мати: Країна солов’їна розкинулася за морями глибокими, за горами високими. І правив тою країною король … Щовесни він нагадував своїм підлеглим: «Летіть по всьому світу, пташки співочі, слухайте уважно пісні народів різних». Полетіли пташки хто куди. А маленький Соловейко залетів аж в Україну. Чує: люди з поля повертаються. Потомлені, але співають… Бо де праця, там і пісня.
Михайлик: Як по нотах пісню виводить!
Мати: То соловейко до нас прилетів.
Леся: Соловейко? А де він раніше був? Чому нам своїх пісень не співав?
Мати: Це довга історія. Старі люди розповідають, що ця пташка раніше не жила в Україні. Було це ще за дідів-прадідів…
Михайлик: Розкажіть, мамо.
Мати: Країна солов’їна розкинулася за морями глибокими, за горами високими. І правив тою країною король … Щовесни він нагадував своїм підлеглим: «Летіть по всьому світу, пташки співочі, слухайте уважно пісні народів різних». Полетіли пташки хто куди. А маленький Соловейко залетів аж в Україну. Чує: люди з поля повертаються. Потомлені, але співають… Бо де праця, там і пісня.
Мати: Слухає наш Соловейко, все
запам’ятовує.
Михайлик: А далі?
Мати: А далі полетів він до королівського саду. Вислухав його король і наказав своїм підлеглим: «Летіть в Україну! Слухайте ті пісні, що їх люди співають, і перекладайте на нашу мову пташину… І несіть по усьому світові». Отак весь світ дізнався про українську пісню… А солов’ї навіки оселилися в Україні.
Михайлик: А далі?
Мати: А далі полетів він до королівського саду. Вислухав його король і наказав своїм підлеглим: «Летіть в Україну! Слухайте ті пісні, що їх люди співають, і перекладайте на нашу мову пташину… І несіть по усьому світові». Отак весь світ дізнався про українську пісню… А солов’ї навіки оселилися в Україні.
Звучить пісня «Ой у вишневому садочку».
Леся: А чому, мамо,
царі Пісню і Слово з України женуть?
Мама: Пісня народ єднає. Є пісня — є народ. Немає її, немає Слова рідного — то й народу нема.
Михайлик: Я, як підросту, багато пісень вивчу.
Леся: А я, як підросту, пісні складатиму.
Мама: Пісня народ єднає. Є пісня — є народ. Немає її, немає Слова рідного — то й народу нема.
Михайлик: Я, як підросту, багато пісень вивчу.
Леся: А я, як підросту, пісні складатиму.
Звучить пісня «Будем козаками».
В.1.Пісні, які
склав народ передаються із уст в уста. Вони дуже різноманітні за своїми
жанрами: трудові, колискові, історичні, баладні, козацькі, чумацькі…
А ще
календарно-обрядові пісні – це ж і колядки, щедрівки, веснянки, русальні та
петрівочці пісні, купальські, жниварські.
А родинно-обрядові! ..
В.2.Українська
пісня! Народжена неосяжними степами, зеленими гаями і дібровами, стрункою
тополею і червоною калиною, високим явором і плакучою вербою. Пісня, що
ввібрала в себе найніжніші почуття кохання і розлуки, гіркої долі і смутку,
радості і печалі. То краєш ти серце невимовним болем, то смієшся і жартуєш, як
той козак із дівчиною.
Звучить пісня «Чорні очка».
В. 1. Люди, будьмо
добрішими!
Хай серця у всіх будуть світлішими,
Нехай весни всміхаються зорями
Над квітучими всюди просторами.
В. 2. Люди, будьмо мудрішими!
Будуть душі до ближніх теплішими,
Нехай очі всміхаються лагідно
Аби завжди були мир і злагода.
В. 3. Люди, будьмо дружнішими!
Разом будемо завжди сильнішими.
Всі незгоди, всі біди здолаємо –
Бо любов в своїм серці ми маємо.
Хай серця у всіх будуть світлішими,
Нехай весни всміхаються зорями
Над квітучими всюди просторами.
В. 2. Люди, будьмо мудрішими!
Будуть душі до ближніх теплішими,
Нехай очі всміхаються лагідно
Аби завжди були мир і злагода.
В. 3. Люди, будьмо дружнішими!
Разом будемо завжди сильнішими.
Всі незгоди, всі біди здолаємо –
Бо любов в своїм серці ми маємо.
Звучить
пісня «Ой чорна я си, чорна».
В.2. Народна
пісня — голос невсипущий,
Душі
людської вічне відкриття.
Вона ніколи,
як і хліб насущний,
Не вийде з
моди сущого життя.
Такого сплеску в музиці і слові
Вогню такого не передаси,
Нічим, крім пісні, посестри любові,
Криниці невичерпної краси.
В.1.Буває пісня тугою налита,
І туга душу наскрізь пропече.
Бува така, що наче серед літа
Срібляста річка в синю даль тече.
Вона – любов, вона – печаль і втіха,
Жива вода на виразки душі.
Поки живе – убереже від лиха
Понад стежками тихі спориші.
В.2.То вже здавен: лиш пісню розпочни –
Її підхоплять, аж у полі тісно...
Вкраїнський хліб тому такий смачний,
Що він завжди замішаний на пісні.
Вогню такого не передаси,
Нічим, крім пісні, посестри любові,
Криниці невичерпної краси.
В.1.Буває пісня тугою налита,
І туга душу наскрізь пропече.
Бува така, що наче серед літа
Срібляста річка в синю даль тече.
Вона – любов, вона – печаль і втіха,
Жива вода на виразки душі.
Поки живе – убереже від лиха
Понад стежками тихі спориші.
В.2.То вже здавен: лиш пісню розпочни –
Її підхоплять, аж у полі тісно...
Вкраїнський хліб тому такий смачний,
Що він завжди замішаний на пісні.
Звучить пісня «А мій милий
вареничків хоче».
В.2: Плине час.
Народжуються і вмирають люди, гине у вогні часу матеріальна культура. Але
вічними і незнищенними залишаються духовні цінності, серед яких — пісня.
Сучасні українці не втратили любові до народної пісні, вона живе в кожному
домі.
В.1: У моїй сім'ї люблять і поважають народну пісню. Я чула їх змалку від бабусі, мами. Пісня згуртовує людей, очищає їхні душі, робить життя більш осмисленим, радіснішим і красивим. Наша пісня буде жити вічно.
В.1: У моїй сім'ї люблять і поважають народну пісню. Я чула їх змалку від бабусі, мами. Пісня згуртовує людей, очищає їхні душі, робить життя більш осмисленим, радіснішим і красивим. Наша пісня буде жити вічно.
Звучить
пісня «Тече вода каламутна».
В.2: А зараз
дізнаймося, що вам відомо про українську пісню.
В.1: Отже вікторина:
1. Які пісні
Марусі Чурай, ви знаєте?
2.
Заспівайте колискову пісню.
3. Назвіть
перші музичні інструменти.
4. Коли
співають купальські пісні? Русальні?
5. Назвіть
пісні в яких оспівується калина.
6. Назвіть найбільшу кількість
пісень, що починаються
словом "Ой".
В.2: Хай вам щастить
завжди
й у всьому,
Не
піддавайте серце злому.
Хай
Бог нам всім допомагає
І рідний
край оберігає !
В.1: Щоб відтворити із руїн
Наш
дух і славу бойову.
Очистимо
усі джерела
Дніпро-Славутич
оживе,
І
заспіваємо: "Ще не вмерла,
Вкраїна
наша і не вмре!"
В.2: Давайте,
друзі, заспіваймо найголовнішу пісню нашого народу!
(Звучить "Державний Гімн України" )
Світлана ! Ти молодець! Великий трудяга. Упродовж Тижня музики провела 4 великі заходи. Жаль, що тут розповідь лише про один. Дітям вдихнула дух творчості! Так тримати!
ВідповістиВидалити