четвер, 8 жовтня 2015 р.

Концерт "Юний музика"



Подорож до "Музикалії" - країни музичних інструментів

Учитель : Сьогодні ми з вами вирушаємо у дивовижну подорож до країни "Музикалія". Уявіть собі, що є така країна, в якій живуть музика та її помічники - музичні інструменти. Саме туди, у гості до музичних інструментів, ми й завітаємо. Чому це буде подорож? Тому, що ми відвідаємо різні країни, побуваємо в минулому, і у нашому часі. Сьогодні до нас з вами завітали сама гостинна господиня "Музикалії" - фея музики Фантазія разом зі своїми вірними помічниками - юними музикантами. Вони й будуть супроводжувати нас під час цієї музичної мандрівки.
Фея: Ну що, в дорогу! Сідаймо до машину часу і...
(Звучить музика. Зал заповнюється ілюстрованим матеріалом на музичну тему, наприклад, плакатами із зображенням музичних інструментів та нотних знаків).
Фея: Ось ми й у країні "Музикалія"! "Діти, скажіть, будь ласка, що потрібно, щоб виникла музика?
Діти: Композитори, виконавці, музичні інструменти, слухачі.
Фея: Молодці, отже в нас є музика, яку написали композитори, музиканти, що її виконають, і є слухачі - це ви. Подивіться, скільки музичних інструментів принесли юні музиканти з собою! Скажіть, як ви вважаєте, скільки їх існує на світі?
(Діти називають різні цифри).
Учитель: Дозвольте мені вам допомогти. Діти, тримайтесь за стільці, бо їх - понад три тисячі й усі вони різні, і що цікаво, схожі на людей. Кожен інструмент має свій голос - високий чи низький; характер - спокійний, врівноважений чи, навпаки, бунтівний. Відрізняються музичні інструменти і за будовою, формою, розміром.
(Діти знайомляться з деякими музичними інструментами).
Фея: Діти, прислухайтесь, будь ласка, що ви чуєте?
Діти: Нічого. Тиша.
Фея: Так, навкруги тиша. Саме у тиші й народжується музика, і це основне правило. Музика прийде до кожного з вас тільки тоді, коли ви будете готові почути і зрозуміти її, залишившись з нею на самоті.
Учитель: А тепер уявіть собі, що всі музичні інструменти мешкають у країні "Музикалія" групами – сім'ями, в різних домівках, зовсім як ми з вами. Кожен з таких будиночків має свою назву. А як довідатись, в якому з них живе, наприклад, баян?
Діти: Ми гадаємо, що це залежить від того, як утворюється звук у музичному інструменті.
Фея: Молодці, діти. В нагороду вам – вірш загадка:
Клавіатури чорно-білий ряд,
Педалі жовтим золотом горять…
Мене з собою не внесеш у футлярі.
З могутнім форте, ласкавим піано,
І тому є той надзвичайно правий,
Хто називає нас…(фортепіано)
Учитель: Діти, а що є у фортепіано?
Діти: Клавіші.
Учитель: Добре. "Клавіша" в перекладі означає "ключик". А що з ними робити?
Діти: По них ударяють.
Учитель: Правильно. А як ми назвемо будиночок, де живе фортепіано та інші музичні інструменти з клавішами?
Діти: Клавішний будиночок.
Фея: А тепер ми поїдемо до чудової країни Італії, де дуже полюбляють музику. І саме там 200 років тому народилося фортепіано. За своєю будовою це є клавішно-ударно-струнний інструмент.
Діти: А де його струни?
учитель: А давайте відкриємо кришку і побачимо струни. Музикант натискає на клавішу, ось так, і в цей час молоточок б'є по струні - так видобувається звук.
Фея: Дуже багато композиторів пишуть свої музичні твори саме для фортепіано. І це не випадково, адже у нього дуже багатий діапазон звучання, і на цьому інструменті можна виконувати різні мелодії. Є у фортепіано і старший брат, він більший за розміром і вважається королем клавішних інструментів. А що це за музичний інструмент, відгадайте:
У якого інструмента
Є і струни, і педаль.
Що, скажіть нам неодмінно?
Це концертний наш…(рояль)
Слово "рояль" означає "королівський". Його встановлюють у великих залах, а фортепіано - вдома, у школах та дитячих садках.
учитель: А що означає слово "фортепіано"?
Діти: "Форте" - голосно, "піано" - тихо.
(Далі виконується музичний твір, написаний для фортепіано, про який слід сказати кілька слів і розповісти про композитора. Також треба представити юного виконавця).
 Учитель: Як смичок струни торкнеться,
вона піснею озветься.
Дуже ніжну душу має,
що сміється і ридає.
Фея: А який це музичний інструмент?
Діти: Скрипка.
Фея: А що є у скрипки?
Діти: Струни і смичок.
Фея: А як утворюється звук у скрипці?
(Діти беруть смичок і водять ним по струнах).
Фея: Смичок - це дерев'яна паличка з натягнутим уподовж пучком кінського волосу. Служить для видобування звуку на струнних музичних інструментах.
А в якій хатинці ми знайдемо скрипку та подібні їй інструменти?
Діти: У струнній.
Учитель: Вірно. Скрипочка народилася давно, 400 років тому і знову ж таки у далекій Італії. Не відразу до неї звикли, а тільки згодом почали грати на ній в усьому світі. Найкращі майстри: Аматі, Страдіварі надали їй вигнутої форми, яку вона має і тепер. Грати на скрипці важко, але звучить вона дуже гарно.
Учитель: Послухаємо і ми з вами мелодію старої і доброї скрипки:
(Виконується твір для скрипки).
Фея: Ми побували з вами в музичній Італії, а тепер поїдемо до Іспанії. Наступний інструмент народився в цій країні 200 років тому. А який?... Ось вам вірш-загадка:  Сім доріжок в неї є
 Кожна голос подає,
Як гравець торкне всі сім,
Стане весело усім.
Учитель: А що є у гітари?
Діти: Струни.Учитель: А як утворюється звук у неї? Теж смичком?Діти: Ні, руками. Пальцями відтягуючи струни.Фея: І в якому будиночку ми знайдемо гітару?Діти: У струнному.Фея: Які розумні діти! А тепер слухаємо гітару.  У струнному будиночку живе ще один музичний інструмент, який ви всі добре знаєте, бо вона
Хто вона: вгадай?  (Бандура).
Учитель: А в якій країні її найчастіше всього можна почути?
Діти: У нас, в Україні.
Учитель: Так, це наш український музичний інструмент з чудовим скляним звучанням. Раніше його називали кобзою. Т.Г. Шевченко назвав свою збірку віршів "Кобзар" на честь кобзарів, які грали на кобзі та співали пісні про простих людей. Згадаємо й українських козаків, у яких кобза була улюбленим музичним інструментом. Згодом кобза удосконалилась і стала називатися бандурою.
Фея: Привітайте бандуристку,
Дівчинку маленьку,
Що заграє на бандурі
Пісню веселеньку.
(Виконується твір для бандури).
фея: Що за гість прийшов у дім?
Скільки ґудзиків на нім!
А почнеш їх натискати, - 
Починає гість співати!
Діти: Гармошка. Баян.
учитель: Молодці, це дуже популярні музичні інструменти, на яких грають на святах, днях народження, весіллях тощо. Всі ці інструменти - одна велика дружна родина. А що є в баяна?
Діти: Кнопочки, клавіші.
учитель: А як на ньому грати?
Діти: Двома руками: однією натискувати на клавіші, другою - на кнопочки, та ще й водночас, то розтягувати міхи інструмента у різні боки, то з'єднувати разом. 
Учитель: І в якому ж будиночку живе сімейство баянів?
Діти: У клавішному.

Учитель: А в якій країні її найчастіше всього можна почути?
Діти: У нас, в Україні.

Україну прославляє,
Хоч не знає слів,
Тугу людям розганяє
Багатострунний спів.
У похід її з собою
Брав козак Мамай,
Мов ясну леліяв зброю.
Учитель: Так, це наш український музичний інструмент з чудовим скляним звучанням. Раніше його називали кобзою. Т.Г. Шевченко назвав свою збірку віршів "Кобзар" на честь кобзарів, які грали на кобзі та співали пісні про простих людей. Згадаємо й українських козаків, у яких кобза була улюбленим музичним інструментом. Згодом кобза удосконалилась і стала називатися бандурою.
Фея: Привітайте бандуристку,
Дівчинку маленьку,
Що заграє на бандурі
Пісню веселеньку.
(Виконується твір для бандури).
фея: Що за гість прийшов у дім?
Скільки ґудзиків на нім!
А почнеш їх натискати, - 
Починає гість співати!
Діти: Гармошка. Баян.
учитель: Молодці, це дуже популярні музичні інструменти, на яких грають на святах, днях народження, весіллях тощо. Всі ці інструменти - одна велика дружна родина. А що є в баяна?
Діти: Кнопочки, клавіші.
учитель: А як на ньому грати?
Діти: Двома руками: однією натискувати на клавіші, другою - на кнопочки, та ще й водночас, то розтягувати міхи інструмента у різні боки, то з'єднувати разом. 
Учитель: І в якому ж будиночку живе сімейство баянів?
Діти: У клавішному.
Учитель: Запрошуємо юного баяніста виконати свій улюблений твір.
Фея: Але баян ще й духовий інструмент. Для кожного звуку всередині інструменту є вузькі, тонкі металеві пластинки, які називаються язичками. Коли музикант розтягує міхи баяна, в інструмент подається повітря, від чого язички починають коливатися і відтворювати звук. Кажуть "вселити дух" - вдихнути, тому такий інструмент і називається "духовий".
Ще недавно бузиною
я росла попід горою.
Відрізали гілочку,
зробили …  (сопілочку)
Учитель: Сопілка – теж український духовий інструмент. Послухаймо, як вона співає у руках юного сопілкаря.
Учитель: Одним з прекрасних милозвучних інструментів є флейта. Зустрічаємо гучними оплесками на нашій сцені флейту в руках у
Фея: Під час цієї подорожі ми завітали з вами до різних музичних інструментів, а до яких саме? (Повторити). Побачили, де вони живуть, а головне - послухали чарівну музику, яку для вас так чудово виконали талановиті юні музиканти із музичної школи нашого міста. Я гадаю, що ми навіть встигли подружитися з ними та їхніми музичними інструментами. Вам сподобалося?
Учитель: Я дуже рада, що в нас все так добре вийшло. Дякую вам за участь. На все добре, до нових зустрічей з музикою.


Немає коментарів:

Дописати коментар